Ahad, 30 Ogos 2015

Kembung perut dikalangan anak-anak

Mengalami kembung perut bukanlah sesuatu yang menyenangkan. Apatah lagi yang mengalaminya adalah seorang bayi yang baru melihat dunia. Mereka tidak boleh berkata-kata. Mereka hanya boleh meluahkan kesakitan dengan menangis. Kita pula sebagai ibu cuak apabila anak asyik meragam dan menangis. Bila selidik rupa-rupanya perut kembung.

Kembung perut terjadi disebabkan kandungan gas yang melebihi di dalam perut ataupun usus bayi. Gas yang berlebihan ini akan memberikan tekanan kepada perut dan seterusnya menyebabkan ketidakselesaan dan kesakitan.



Antara enam sebab utama adalah:
1. Cara penyusuan yang salah. Jika kedudukan payudara dan botol adalah salah, ini akan menyebabkan bayi akan tertelan banyak udara semasa menyusu.
2. Terlebih makan. Perut bayi yang kecil jika terlebih diberikan susu dalam suatu masa akan menyebabkan ia terbeban.
3. Terlebih laktosa. Situasi ini berlaku sekiranya bayi terlebih menyusu susu foremilk yang mana mengandungi kandungan gula yang tinggi tetapi mengandungi kandungan lemak yang rendah. Apabila ini terjadi perut tidak dapat menghadamkan semua laktosa disebabkan tidakcukupan lemak untuk memperlahan proses. Akibatnya akan terhasillah kandungan gas yang berlebihan.
4. Sentiviti terhadap makanan. Sesetengah bayi mengalami alergik atau tidak toleran terhadap kandungan yang terdapat di dalam susu.
5. Sistem percernaan yang kurang matang. Bayi memerlukan masa untuk memyesuaikan diri untuk memproseskan makanan, gas dan juga bahan kumbahan. Usus bayi juga masih tidak mampu untuk menghasil microflora sendiri yang berperanan untuk membantu sistem percernaan dan system imunisasi. (microflora adalah satu kumpulan mikroorganisma di dalam setiap usus manusia)
6. Menangis berlebihan. Menangis berlebihan menyebabkan bayi menyedut kadar udara yang berlebihan menyebabkan gas yang terkumpul didalam perut berlebihan.

اسلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم
Adakah anak puan semalam menangis, tak dapat tidur lena, itu tak kena, ini tak kena? Bila kita ketuk-ketuk sedikit di perutnya. KEMBUNG . Alahai kesian dia…

Apakah PUNCA yang menyebabkan anak kita kembung perut terutamanya anak-anak yang masih kecil dan bayi yang masih menyusu?

Jika mengikut pandangan atau petua orang tua-tua di mana punca anak kita yang menyusu badan kembung perut adalah disebabkan ibunya tersalah makan. Kebiasaannya ibu yang makan makanan berangin akan menyebabkan anaknya akan berangin perut.

Contohnya jika kita sedang menyusukan anak. Kita makan nangka atau makan masak lemak labu yang cukup sedap. Makan pula dengan ulam pucuk paku . Masya Allah, sedapnya. Akibatnya anak kita akan kembung.

Kadang-kadang kita menjaga pemakanan yakni kita tak makan makanan sejuk atau makanan berangin. Semua kita telah cuba elakkan. Tetapi anak masih kembung. KENAPA?
Hasil pemerhatian atau pengalaman saya, kadang-kadang kita banyak terdedah di bawah kipas angin atau penghawa dingin. Memang tak dinafikan dengan keadaan cuaca yang panas kita ingin menyejukkan badan kita yang panas tetapi akhirnya kita yang kembung.

Puan, bukan bayi sahaja yang kembung ya. Kita yang tua ini jika duduk betul-betul dibawah kipas, tala kipas betul-betuk ke arah badan, nanti tidak sampai satu atau dua jam kita akan berangin satu badan.

Salah satu punca lain adalah kita tidak memakai stokin. Kebiasaanya apabila kita tidak memakai sarung kaki semasa tidur, kita akan cepat kembung perut disebabkan sejuk. Jadi ini akan menyebabkan badan kita cepat berangin.

Banyak punca yang menyebabkan kita kembung perut tidak kira bayi mahupun orang dewasa. Cuma kalau bayi, apalah yang dia tahu selain daripada menangis. Jadi antara langkah yang kita boleh buat adalah kita tidurkan dia meniarap. Kebiasaannya dengan tidur meniarap angin akan cepat atau mudah dikeluarkan. Tetapi adakalanya tidak mujarab. Mereka masih lagi mengalami keras perut.

Alhamdulillah, kini kita boleh menggunakkan Haruman KD Speechless Scent walaupun ianya hanyalah haruman bukannya ubat atau minyak angin. Tetapi dengan izin Allah SWT, Alhamdulillah angin cepat keluar jika KD Speechless Scent di sapu di pusat, ari-ari, dibelakang dan di betis,
Selain daripada bayi yang disapu itu cepat keluar anginnya, mereka akan mudah tidur nyenyak. Haruman KD Speechless Scent juga wangi. Jadi tidaklah kita berasa tidak selesa apabila satu bilik semerbak dengan bau minyak angin sahaja. Anak-anak dan kita pula akan sentiasa berbau wangi kerana Haruman KD Speechless Scent bukanlah minyak angin.

KD Speechless Scent adalah sejenis haruman yang berasal dari ekstrak tumbuh-tumbuhan alam yang mana ia secara dasarnya sekadar haruman biasa dan bukan ubat.
Haruman ini pada asalnya telah diberi nama 'Haruman KD' namun setelah mendapat maklumbalas daripada pengguna, namanya telah ditukar kepada KD Speechless Scent.
KD Speechless mendapat namanya "Speechless" daripada para pengguna setianya yang menggambarkan ianya satu produk haruman unik yang lain dari lain.

"Speechless" adalah perkataan daripada Bahasa Inggeris yang membawa maksud; Kelu, Bungkam, Tiada kata-kata yang dapat digambarkan. Itulah respon awal yang diterima daripada setiap orang yang telah mencalet KD Speechless Scent.
Ianya berbau harum semerbak tetapi lembut dan tidak menyengat, memberi rasa kedamaian dan ketenangan kepada pemakainya. Malah fungsinya melebihi daripada sekadar haruman biasa. Hebat anugerah Allah ini

Kd Speechless Scent adalah haruman yang dapat membantu dan menangani masalah berikut:
1. Menangani masalah perut kembung/ berangin.
2. Menenangkan anak-anak lasak atau meragam.
3. Membantu anak-anak mudah lena dan mendapat tidur yang berkualiti.
4. Membantu menenangkan ibu bapa yang stress.

Bagaimana ramai pengguna menyakini Kd Speechless Scent?

Jawapan terbaik adalah
'Hanya yang mencalet mengetahui kelebihannya. '

Baca Testimoni KD SPEECHLESS SCENT di sini ---> http://bit.ly/testimonikd

Harga satu tiub KD 4ml RM100 dan Satu botol KD Spray (60ml) RM100. Kospos RM6

Untuk tempahan----> Whatsapp KD ke 013.684.4409

Tiada ulasan:

Catat Ulasan